Wśród różnych systemów rozliczania reklam w Internecie ważną rolę odgrywa rozliczenie za pojedyncze kliknięcie w link sponsorowany lub inną reklamę. Tak zwane CPC (ang. „cost per click”) oznacza model rozliczeń, w którym reklamodawca porozumiewa się z reklamobiorcą w sprawie kwoty, jaką ten pierwszy będzie uiszczał na rzecz drugiego za każde pojedyncze kliknięcie, wiodące przypadkowego użytkownika Internetu do jego witryny w sieci.

W systemach CPCobie strony ustalają ponadto m.in. ogólny zakres interesujących słów kluczowych (dla producenta mebli mogą to być np. „stoły drewniane”, „kredensy dębowe” itp.), docelową liczbę odwiedzin witryny lub miesięczny budżet, a także tzw. współczynnik odrzuceń. Wszystkie te dane pozwalają firmom zajmującym się marketingiem w Internecie przedstawić końcową ofertę np. proponujemy klientowi 5000 unikalnych kliknięć w link reklamowy w ciągu miesiąca za kwotę 500 zł (stawka CPC wynosi w tym przypadku 10 groszy). Oprócz modelu CPC wiele agencji reklamowych proponuje swoim klientom unikalną usługę CPV (ang. „cost per visit”), gdzie opłaty naliczane są w zależności od liczby odwiedzin witryny.

Z modelu CPC/CPV płyną rozliczne korzyści. Specjaliści od marketingu nie ograniczają się zwykle do samego pozycjonowania, ale pracują nad zoptymalizowaniem kampanii reklamowych dla swoich klientów. Można w tym miejscu wyróżnić takie działania jak zarządzanie viralami (marketing wirusowy, po polsku: poczta pantoflowa) czy pozyskiwanie serwisów partnerskich dla witryn internetowych klientów. Co ważne, agencje dokonują bieżącego doboru i ewaluacji słów i fraz kluczowych. Klienci mogą też spać spokojnie, jeśli chodzi o kwestie finansowe – budżet każdej kampanii CPC jest precyzyjnie zaplanowany i niezmienny. To wszystko pozwala klientom zająć się biznesem i tylko czekać na wzrost ruchu i zainteresowania internautów ich produktami i usługami.

;

;